New Delhi

9 april 2017 - New Delhi, India

17796726_1486999841312794_6135611325539256125_n17523139_1487000057979439_5231142171994135007_nNew Delhi

Na de tweede vlucht, van Abu Dhabi naar New Delhi stonden we dan opeens in India. Binnen no time was ons visum geregeld en zelfs de tassen kwamen een  voor een van de band rollen, geen doem-scenario´s dus.

Na een paar minuutjes wachten en zoeken tussen alle Indiase mannen of we onze privegids kunnen vinden, komt Rami op ons aflopen. Rami is de komende 11 dagen onze steun en toeverlaat in het, voor ons totaal onbekende, Inda. Hij is 38 en woont normaal gesproken in Nepal.  Onder zijn begeleiding kan het echte avontuur  van start gaan.

Al snel wordt er een taxi geregeld om ons naar ons eerste hostel te brengen. Toeterend rijdt onze chauffeur in het veel te kleine busje tussen de andere toeterende auto’s, vrachtauto’s, tuk-tuks, fietsen en overstekende mensen. Het is nog wel een tijdje grappig en we vragen ons af hoe het mogelijk is dat we na 20 minuten racen op het circuit nog nergens ongelukken gezien hebben. Even later staat er een groepje mensen langs de kant te kijken… we weten in eerste instantie niet waarnaar maar al snel blijkt er iemand langs de kant van de weg te liggen die aangereden is. Niemand stopt of kijkt ervan op, ik ben zelfs het groepje mensen aan het filmen omdat ik niet in de gaten had wat er aan de hand was… so, die kwam meteen binnen. Volgens Rami is het in India heel normaal dat er overleden mensen langs de kant van de weg liggen. Rami en Marjo vertellen later dat dit vooral te maken heeft met het feit dat niemand verzekerd is. Als je je bekommerd om iemand die zorg nodig heeft, draai je zelf voor de kosten op. Daarom zal niemand het initiatief nemen om iemand te helpen. Even lamgeslagen van de dingen die we in korte tijd gade geslagen hebben, checken we in in ons hostel.

Moe van de reis en met een flink hongergevoel gaan we op zoek naar iets te eten. We hebben meteen bingo… real Indian food… HEERLIJK!! Iedereen geniet van de heerlijke smaken en als we even later 14 euro afrekenen voor 6 personen eten en drinken weten we al snel dat we in India op alle gebieden verrast gaan worden de komende 11 dagen.

Om 23.00 stappen we in onze lakenzakken die we voor de zekerheid meegenomen hebben voor het geval de bedden een andere hygiëne-standaard hebben als we gewend zijn. Nu gebruiken we hem vooral om alleen een laken over te hebben want koud is het zeker niet. Al snel valt iedereen in slaap in de hoop een jetlag voor te zijn en morgen fris aan alle nieuwe indrukken te beginnen.

Op zondagmorgen 9 april begint de dag om 10.00 met een lekker ontbijt. Rami heeft ondertussen een chauffeur voor ons geregeld in een auto die ook daadwerkelijk voor 7 personen bedoeld is, geen stapelen dus vandaag. . Voor 2000 roepies, oftewel 29 euro rijdt hij ons van 11.00-17.00 rond en wacht telkens netjes tot we weer klaar zijn.  Even later rijden we in een prachtige taxi met airco en een allervriendelijkste taxi-chauffeur richting hetzelfde Delhi dat ons gisteren zo liet schrikken.

Alles ziet er vriendelijker uit zo overdag. Het toeteren gaat onveranderd door maar het lijkt overdag toch iets minder op een survival dan overdag. We hebben zes bezienswaardigheden op het programma staan vandaag. We worden telkens voor de deur afgezet en na al het moois bekeken te hebben, rijdt onze limo weer voor om in te stappen. We voelen ons net de familie van Oranje.

We bezoeken India Gate, het parlementsgebouw, de Kkutum minar, de Lotus-tempel, Red Fort. Onze kleine cultuurbarbaar Mats krijgt even een dipje tussendoor en is bang dat hij vandaag reeds zijn overdosis cultuur bereikt heeft… pff zal hem nog tegenvallen de komende dagen. Maar al snel herstelt hij zich op weg naar onze volgende stop. De gebouwen en bezienswaardigheden zijn prachtig maar als snel blijken we ook zelf een bezienswaardigheid te zijn.  en vooral Jikke kan de verzoeken tot selfies samen met haar nauweijks aan….

Tussendoor worden we door de chauffeur afgezet bij een restaurant. We wachten in een gang op een plekje in het restaurant want het blijkt er erg druk te zijn. Even later worden we opgehaald door de baas die ons naar een ruimte voor de beter gesitueerden brengt. Er staat een buffet klaar waar we onbeperkt van mogen eten. Rami informeert naar de prijs en komt gechoqueerd overleggen of het accoord is om voor dit bedrag te gaan eten… maar liefst 8,40 euro per persoon voor all you can eat van vijf-sterrenniveau…. Zelfs Jikke en Mats smikkelen ervan terwijl ik al bang was dat 4 weken curry’s voor hun een goed geslaagd crash-dieet zou worden.

Na terugkomst ontmoeten we Marjo in het hostel. Erg leuk, we zouden haar pas in Nepal zien maar per verrassing gaat ze vandaag met ons eten omdat ze voor een cursus in Delhi was. Aan het einde van de dag is er even tijd om te relaxen, we zetelen ons op het dakterras. Het is versiert met fel gekleurde stoelen, lampionnen, fleurige wandschilderingen, kunstgras, planten, een hangmat en een riksja versierd met kerstverlichting… hier is het prima vertoeven zo midden in de stad.

Delhi by day.. een absolute aanrader onder de omstandigheden zoals wij ze vandaag hebben ervaren.  Met een koninklijke behandeling en een super-relaxte reisleider in ons midden belooft dit heel wat goeds voor de rest van  ons verblijf in India.

1. Louise:
    9 april 2017
    Heej familie,
    Jeetje wat een avontuur nu al ! Leuk om te lezen hoe het jullie vergaat, ik smul van de verhalen en wacht nu alweer met smart op jullie volgend avontuur. Geniet van alles wat jullie mee maken en tot snel xxx
    Louise
  2. Mariël:
    10 april 2017
    Wauw wat een avonturen, heerlijk om te lezen, geniet er met volle teugen van!!!!!
    We wachten alweer op het volgende verhaal.
  3. Ger:
    10 april 2017
    Super! mooie reis, mooie verhalen.

Zelfs Indiana Jones zit bij jullie in de wagen ;-)
  4. Sandra Peeters:
    10 april 2017
    Leuk!! Ben nu al benieuwd naar jullie volgend verslag ;)
    Have fun!
  5. Ilse:
    10 april 2017
    Prachtig om te lezen Suzan. Doe de groeten aan Marjo.
  6. Dennis:
    10 april 2017
    Fijn om te lezen dat het zo goed gaat. Geniet van al het moois, van de waanzin en van het eten!!!
  7. Yolan en twan:
    11 april 2017
    Ahaa gaaaf! Wij gingen voor 8 weken low butget al snel naar aankomst iets minder lowmaar we hebben zoooo genoten jullie ook zo te zien!!!! Heerlijk hoor beetje jaloers....nou ja geniet vooral! Gaan jullie ook naar kerelain het zuiden the back waters???? Heel veel plezier!! Dikke kus t&y