Agra

12 april 2017 - Jaipur, India

17903630_1489499017729543_4199263982127571686_n - kopie17861491_1489499141062864_5722286263923117496_n17862834_1489499094396202_7713350856653185054_n - kopieNa een “uitdagende” treinreis, zetten we voet op Agra. Er staat al een welkomstcomité voor ons klaar die ons allemaal wel naar ons hotel willen brengen. Ook lijken ze bijzonder veel interesse in onze tassen te hebben. We hebben inmiddels geleerd dat het beter is om ze compleet te negeren dan een oogopslag te gunnen. Langzaam druipen ze af omdat ze in de gaten hebben dat we niet voor hun “charmes” gaan bezwijken.

Rami sluit weer een uitstekende deal voor ons en even later zitten we weer safe in de taxi richting hostel bedweiser, volgens tripadvisor het beste hostel wat menig backpacker ooit bezocht heeft.

Als we aankomen, twijfel ik even of ik wel van het juiste hostel de reviews gelezen heb. Hoewel het niet verkeerd genoemd kan worden, zou ik de ervaringen van de mede-reizigers toch met een flinke korrel zout willen nemen. De kamers zijn wel netjes schoon dus kunnen de lakenzakken weer in de tas blijven. Fijn om nu meteen te ontdekken dat we airco hebben want bij het uitchecken in ons vorge hostel kwamen Jikke en ik erachter dat we daar ook airco hadden. De jongens lagen met Rami op een vier-persoons kamer en hadden al een heerlijk koele nacht achter de rug.

Na een opfrisbeurt, wat geen overbodige luxe is na een  treinreis in India, vervolgen we onze reis naar een restaurant voor de lunch (het is inmiddels 15.30 dus kunnen we wel een glucose-shot gebruiken). Als we onze bestelling allemaal geplaatst hebben, krijgt Mats weer een bloedneus. Hij heeft dit in de trein ook twee keer gehad. De mensen van het restaurant zijn erg behulpzaam. Ze vertellen dat dit te maken heeft met de hitte, hij kan de warmte niet voldoende kwijt. Doekjes en flessen water worden aangerukt en iedereen is heel behulpzaam. Mats voelt zich even niet lekker, we geven hem dextro om zich weer een beetje fitter te voelen. De eigenaar neemt Mats mee naar de wasbak en schudt een halve fles water over zijn hoofd om af te koelen. Daarna krijgt hij een natte doek op zijn hoofd gelegd. Al snel stopt zijn bloedneus en begint hij zich beter te voelen. Twee pannekoeken met chocoladesaus en een flesje cola later is hij weer een hele vent.

We twijfelen of we nog naar de Taj Mahal gaan maar Mats vindt het niet fijn om nu iets te gaan doen omdat hij zich net nog zo rot voelde. Ik ga met Jikke en Mats terug naar het hostel om even lekker af te koelen.

Pepijn, Joop en Rami stappen in een tuk-tuk om toch nog een stukje Agra mee te pikken.

Ze tukken richting rode fort. Bij de eerste aanblik vanaf de toegangspoort is een groot, rood gesteente wat prachtig oplicht in de  zon.  Het zou zomaar de inspiratiebron kunnen zijn geweest voor de fata morgana in de Efteling. Binnen zien ze de eerst Indiase aapjes. Het is een prachtig gebouw. Pepijn vertelt dat het erg groot is wat ze gezien hebben maar dat dit slechts 30 % van het hele stuk is. Enorm groot dus.

Na terugkomst van de mannen, wordt er nog iets gedronken en gaan we lekker slapen.

11-4: Taj Mahal;  door Jikke

Vroeg uit de veren vandaag…. De wekker staat om 6.00.

Om 7.00 vertrekken we te voet naar het ticketoffice in de buurt van de Taj Mahal om de kaartjes te halen waarmee we naar binnen kunnen.

Mats, Pepijn en Jikke zouden gratis moeten zijn ( `later blijkt: kinderen tot 15 jaar zijn gratis, ouder dan 15 niet meer´.. )

We stappen in een soort groot golfkarretje onderweg naar de Taj Mahal.

Eenmaal daar aangekomen krijgen we te horen dat Pepijn niet meer gratis is, Rami gaat snel terug om een nieuwe ticket te halen.

Het zijn prachtige gebouwen. Alles van de linkse en rechtse gebouwen is symmetrisch. Ik maak mooie foto's van het gebouw en alles eromheen.

Ook wij mogen weer poseren voor allerlei Indiase families die graag met "blonde mensen" op de foto willen.

Mooi gebouw om gezien te hebben.